Протягом жовтня світовий ринок товарного чавуну не відрізнявся високим ступенем активності. Споживачі на всіх основних ринках - у Європі, США і в країнах Східної Азії - обмежувалися, як правило, покупкою невеликих партій матеріалу, намагаючись підтримувати запаси на мінімальному рівні. До того ж, в останні кілька тижнів вартість переробного чавуну була відносно висока в порівнянні з металобрухтом, що, природно, не сприяла збільшенню попиту на чавун.
У Європі серйозною проблемою для постачальників чавуну в жовтні була низька ступінь завантаження потужностей місцевих металургійних підприємств. В Іспанії та Італії більшість міні-заводів працюють не більше ніж на 35-45% від своєї планової потужності. При цьому, на півдні Європи відзначається надлишок пропозиції металобрухту, який виглядає більш конкурентоспроможним у ціновому плані.
Тим не менш, деякі компанії з ЄС і Туреччини в середині і початку другої половині жовтня укладали контракти на поставку чавуну в кінці грудня і січні. На думку аналітиків, ринок металургійної сировини вже близький до крайньої точки падіння, так що в листопаді ціни повинні зрости. Крім того, європейські металурги, навмисно мінімізують запаси в кінці року, будуть змушені потім відновити закупівлі, щоб знову їх поповнити.
Вартість українського чавуну в Південній Європі вказувалася в другій половині жовтня на рівні $ 430-435 за т CFR, російського - до $ 445 за т CFR. Попит був дуже низьким, проте особливого надлишку пропозиції не спостерігалося. Російська компанія `Тулачермет`, найбільший експортер товарного чавуну в країні, в середині жовтня заявила про тимчасове припинення поставок на внутрішній ринок. Попередньо відновлення продажів намічається на листопад, однак представники російської компанії повідомляють, що поспішати `Тулачермет` не буде. Окрім росіян, припинив експорт чавуну і український комбінат `Донецьксталь`, що зупинив виробництво для проведення ремонту.
При слабкому попиті в Європі російський і український чавун у жовтні поставлявся в США. Ціни, щоправда, там були відносно низькими - близько $ 430-450 за т CFR, проте експортерам з СНД вдалося залишити `поза грою` виробників з півдня Бразилії. Северобразільскіе компанії поставляють чавун у США по $ 420-425 за т FOB ($ 440-445 за т CFR Новий Орлеан), але у `південців` витрати на транспортування вище. Деякі компанії з півдня Бразилії, втім, були готові продавати чавун у Східну Азію по $ 385-390 за т FOB ($ 445-450 за т CFR), але більшість виробників вважали за краще взагалі згорнути випуск. У жовтні середній рівень завантаження потужностей становить навіть на півночі не більше 25-30%, а на півдні цей показник ще нижче.
Взагалі складається враження, що Бразилія, по більшій частині, виходить з `чавунного` бізнесу. Для місцевих компаній вигідніше експортувати в Китай та інші країни Східної Азії залізну руду або виплавляти з неї не чавун, а сталь. Так, практично припинила зовнішні поставки товарного чавуну залізорудна компанія Vale. У зв`язку з цим у американських аналітиків навіть з`являється певне занепокоєння. Зараз на ринку США не бракує ні в чавуні, ні в металобрухт, але в разі розширення обсягів виплавки сталі до докризового рівня може виникнути дефіцит і того, й іншого.
У цілому ті постачальники товарного чавуну, що залишилися на світовому ринку, не роблять трагедії з нинішнього спаду. За останній місяць ціни на цей матеріал знизилися всього на $ 10-15 за т, а в листопаді, як очікується, виростуть. Пауза, взята покупцями, підходить до кінця. За даними трейдерів, багато споживачів вже промацують грунт, плануючи великі закупівлі з постачанням після Нового року.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/