Переглядаючи нові Ліцензійні умови, кожен, хто хоч трохи стикався з процесом отримання ліцензії раніше, зверне увагу на суттєво зменшені переліків видів робіт, що підлягають ліцензуванню. У попередньому класифікаторі було 658 видів робіт, у нинішньому - усього 108
Серед негативних моментів нові Ліцензійних умов - для кожного пункту ліцензії потрібно пакет документів про наявність на підприємстві відповідної техніки та обладнання. Ймовірно, в гонитві за збором документів деякі підприємці підуть на надання довідок про наявність неіснуючого обладнання, що знову загрожує корупційними проявами
Нині, якщо проходити всю бюрократичну процедуру для будівлі звичного готелю до Чемпіонату з футболу Євро-2012, то потенційний інвестор зможе зібрати всі необхідні дозволи не раніше ніж через 2 роки. А як же будувати сам готель?
Будівельна галузь в Україні є другою за травматичності і частоті нещасних випадків після шахт. Такий стан галузі пояснюється відсутністю кваліфікованих кадрів у компаній-забудовників малих і навіть великих об`єктів. У той же час будівельна діяльність є найбільш `зарегульованою` в питаннях дозвільних процедур - тут найбільше корупції, складніше і довше всього оформляються документи на отримання можливості законно виконувати роботу.
Чому ж за існування такої складної системи отримання дозволів на проведення будівельних робіт здані в експлуатацію об`єкти несуть небезпеку для життя і здоров`я населення? Відповідь проста: як і все в нашій державі, благі наміри контролювати якість і компетенцію суб`єктів, які одержують ліцензії та дозвільні документи, стали бар`єром для всіх, у тому числі і сумлінних, забудовників. І не хочеться згадувати банальне `корупція`, але саме вона стала основною причиною, яку озвучили інвестори при відмові заходити в український ринок. За їх підрахунками, щоб почати легальний бізнес, в нашій країні потрібно витратити на проведення дозвільних процедур для будівництва (починаючи з відведення земельної ділянки, закінчуючи здачею об`єкта в експлуатацію) два роки часу, а фінансові витрати при цьому можна цілком співвідносити з витратами на втілення самого об`єкта.
Такі заяву європейських інвесторів спонукали вітчизняну владу звернути увагу на проблему в будівництві і розворушити цей вулик проблем, оскільки прийдешньому Чемпіонату з футболу `Євро-2012` потрібно підготовка інфраструктури на такому рівні, який Україна поодинці не потягнути. Тим більше, якщо проходити всю бюрократичну процедуру для будівлі звичного готелю до Євро-2012, то інвестор зможе зібрати всі необхідні дозволи не раніше ніж через 2 роки. А коли ж будувати сам готель? Тому іноземцям будувати у нас не вигідно. Але і нашим компаніям це не зовсім вигідно, але діватися нікуди. Тому і доводиться закладати в кінцеву вартість об`єкта ціну всіх дозвільно-погоджувальних процедур: офіційних і неофіційних платежів, що складають основну статтю витрати в отриманні дозволів. І це одна з причин високої вартості об`єктів будівництва, починаючи від житлової, закінчуючи комерційною нерухомістю. За підрахунками розробників нового проекту закону, який спрощує дозвільні процедури, це дозволить знизити кінцеву вартість житла на 20%. Страшно навіть уявити, які фінансові потоки йшли в обхід бюджету в кишені чиновників при будівництві житлових будинків, що врешті-решт змушені були компенсувати звичайні громадяни, що купують там квартири.
Сьогодні уряд планомірно рухається до спрощення системи дозвільних процедур у різних сферах бізнесу - від туризму до будівництва. На сьогодні існує три нормативних документи, покликаних разбюрократізіровать будівельну галузь. Перше, що було прийнято, - це зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов`язаної із створенням об`єктів архітектури (внесені наказом Мінрегіонбуду від 06.10.2010 за № 392). Вони були опубліковані в офіційному виданні 5 листопада, і відповідно, з цієї дати вступили в силу.
Ліцензійні умови - це документ, який є основним критерієм оцінки відповідності або невідповідності матеріально-технічної бази та професійної структури підприємства вимогам, які необхідно дотримувати для виконання будівельної діяльності. Останньою редакцією Ліцензійних умов у будівельній галузі було змінено кілька принципів ліцензування. Так, наприклад, у відповідності зі старими умовами, ліцензійна комісія дає квоти наявності необхідних співробітників, які повинні бути на підприємстві. Тоді потрібно було жорстко, щоб на підприємстві був повний комплект відповідальних співробітників, а тепер підприємствам дали можливість працювати за неповним комплекту фахівців. Тобто до 50% відсутніх фахівців на підприємстві, які необхідні відповідно до ліцензійних умов, можуть бути набрані після отримання ліцензії до початку конкретних робіт. Але до моменту подачі документів для отримання ліцензії підприємство повинне оголосити про відкриття вакансії на ці спеціальності.
Крім того, вимоги до ліцензій тепер будуть залежати від класу відповідальності підприємства. Згідно з новими умовами тепер існує три класи наслідків (відповідальності) для будівлі або споруди: СС3 - значні наслідки, СС2 - середні наслідки, СС1 - незначні наслідки. Наприклад, якщо підприємство претендує на проведення робіт, що тягнуть за собою незначні наслідки (клас СС1), то для отримання ліцензії воно може мати 50% необхідних фахівців. Для класу високої відповідальності - СС3 (це наприклад, зведення атомних електростанцій, складних мостів і т.д.) потрібно 80% навчених фахівців.
Можливість не відшукувати стопки дипломів для подачі на ліцензію - основне полегшення, яке зазнають підприємства, що бажають почати будівельний бізнес. Оскільки раніше, щоб оформити ліцензію, потрібно наявність на підприємстві цілого переліку спеціально навчених людей і ніхто не вникав у те, що без ліцензії підприємство не може працювати, а відповідно - оформляти стількох працівників у свої штати. Тим більше в останні роки в Україні склалася неоднозначна тенденція: на тлі більш 70% населення, яка має вищу освіту, країні явно не вистачає фахівців, навчених робітничими професіями: зварювальників, мулярів, електриків, покрівельників і т.д.
Переглядаючи нові Ліцензійні умови, кожен, хто хоч трохи стикався з процесом отримання ліцензії раніше, зверне увагу на суттєво зменшені переліки видів робіт, що підлягають ліцензуванню. У попередньому класифікаторі було 658 видів робіт, у нинішньому - усього 108. Однак фахівці відзначають, що на тлі видимого полегшення в процес ліцензування заклали підводні камені. Так, щоб довести право виконання тих чи інших робіт, підприємству потрібно буде підтвердити кожен пункт з переліку матеріально-технічною базою. Тому на практиці перелік необхідних документів для отримання ліцензії зросте на порядок, оскільки для кожного пункту буде потрібно пакет підтверджуючих документів про наявність на підприємстві техніки та обладнання. Так що, фактично ті заходи, за якими розробники умов спробували полегшити життя будівельникам, зійшли нанівець. Це нововведення може мати й інші наслідки: у гонитві за збором документів деякі підприємці підуть на надання експертам сумнівних документів та довідок про наявність неіснуючого обладнання. А ті, хто відмовиться йти цим шляхом і не буде мати в розпорядженні всієї обов`язкової техніки просто не зможуть отримати ліцензію. `Якщо ми раніше могли з високим ступенем достовірності взятися за підготовку до ліцензування приватного підприємця невеликого підприємства, підприємства середньої потужності, то зараз вони виявляються, м`яко висловлюючись, в невигідному світлі`, - сказав представник однієї з експертних організацій. Він також припустив, що останні законодавчі ініціативи (Ліцензійні умови Податковий кодекс і т.д.) спрямовані на планомірне знищення малого та середнього бізнесу. Хоча не відомо, кому це може бути вигідно, оскільки саме малий і середній бізнес - основа і опора будь-якої держави.
Представники будівельної галузі також відзначають, що зараз готується новий закон про спрощення дозвільних процедур для початку будівництва. Планується віднести значну частину робіт до декларативним принципом, і лише ті, які вимагають значних інтелектуальних витрат, залучення великої кількості фахівців, а головне - що представляють потенційну небезпеку для оточуючих, віднести до дозвільної системи. Насамперед планується ввести декларативний принцип початку будівельних робіт, коли об`єкт, який хочуть збудувати (відремонтувати), не представляє великої потенційної небезпеки (приватний будинок, склад за містом, косметичний ремонт та інше). Такий же декларативний принцип буде передбачений і для введення цього об`єкта в експлуатацію. Він полягатиме в подачі заявником до відповідної інспекції державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання робіт (або про введення в експлуатацію). Все це дозволить істотно знизити корупцію, яка існувала при отриманні таких дозволів, скоротити терміни на отримання дозволів, які раніше затримували будівництво та експлуатацію об`єкта. А також знизити вартість самих робіт, оскільки знижуються відповідні витрати на об`єкт.
Олена МИХАЙЛЕНКО
http://sug.kiev.ua/
Олена Сердюк для BAU.ua
Нові умови отримання будівельних ліцензій: шлях до поліпшення чи глухий кут?
+380 44 237 XX XX +380 44 237 2567
3 жовт. 2024 р.
30 вер. 2024 р.
23 вер. 2024 р.
12 вер. 2024 р.
3 лип. 2024 р.
31 січ. 2024 р.
5 жовт. 2023 р.
13 вер. 2023 р.
6 вер. 2023 р.