На проятженіі останнього півроку ціни на сталеву продукцію на китайському ринку стабільно піднімалися, додавши за цей час більше 40%. При цьому, весь цей час основним `мотором` підйому був внутрішній попит, а вартість сталевої продукції для національних споживачів була вищою, ніж при експорті. Проте в другій половині лютого ця ситуація змінилася.
Різке зростання експортних котирувань на китайський прокат не супроводжувалося адекватним збільшенням цін на внутрішньому ринку. Більш того, в останній тиждень китайським дистрибуторам довелося піти на поступки. Зокрема, середній рівень цін на комерційний гарячий прокат у східних провінціях опустився нижче $ 745 за т з металобази. У той же час, експорті котирування на дану продукцію продовжили зростання, дійшовши минулого тижня до $ 770-790 за т FOB. Деякі компанії пропонували гарячекатані рулони і по $ 810 за т FOB.
Припинення підвищення на китайському ринку цілком об`єктивно і обгрунтовано. Перш за все, під час святкової паузи складські запаси сталевої продукції в країні значно зросли. Найбільшою мірою цей процес торкнувся довгомірного прокату - так, резерви арматури збільшилися більш ніж на 25%, однакоу трейдерів скупчилися також великі запаси листової продукції, розпродаж яких повинна зайняти не менше місяця. При цьому, що очікувалося в другій половині лютого розширення внутрішнього попиту так поки і не відбулося. Уряд неодноразово заявляло останнім часом про намір пригальмувати зростання економіки, щоб відновити стабільність фінансової системи і уникнути надування нових `спекулятивних бульбашок`, внаслідок цього споживачі дотримуються обережного підходу до закупівель сталевої продукції.
Вирішальне ж вплив на китайський ринок сталі надало, мабуть, здешевлення сировини. Імпортувавши в січні рекордні 68 млн. т залізної руди, китайські компанії потім обмежили закупівлі. У результаті вартість 63,5%-ного індійського концентрату, у середині лютого підійшовши впритул до позначки $ 200 за т CIF, пішла вниз і за останній тиждень втратила близько 5%.
Слабкість внутрішнього ринку завжди підштовхувала китайських металургів до збільшення експорту. У січні китайські компанії відправили за кордон 3,12 млн. т сталевої продукції, що представляє собою максимальний результат з липня минулого року. В даний час китайський плоский прокат виглядає досить конкурентоспроможним в порівнянні з пропозиціями тайванських, японських або російських компаній, а в Європі китайська імпортна продукція котирується приблизно нарівні з місцевою.
Втім, поки китайські виробники сталі не вважають експортні операції пріоритетними. По-перше, попит у Східній Азії, так само як і в самому Китаї, залишається відносно слабким, купівельна активність знаходиться на низькому рівні. Винятком з цього правила є, мабуть, тільки суднобудівний лист, який пропонується китайськими компаніями по $ 820-850 за т FOB, тоді як японські конкуренти анонсують на другий квартал підвищення до $ 950-1000 за т FOB.
По-друге, на думку китайських аналітиків, нинішній спад на внутрішньому ринку має короткочасний характер. Нинішній рік є стартовим для 12-тій китайської п`ятирічки, до плану якої включено істотне розширення фінансування інфраструктури, житлового будівництва, енергетики. Як очікується, вже у березні розпочнеться затвердження ряду великих проектів, підйом очікується і в таких галузях як автомобіле-машино-та суднобудування. Всі найбільші китайські металургійні компанії оголосили на березень підвищення внутрішніх цін на плоский прокат на $ 30-45 за т.
Таким чином, китайські металурги очікують, що вже на початку березня звичне співвідношення між внутрішніми й експортними котируваннями відновиться, і ринок знову прийде в рівновагу. Однак, якщо їх очікування весняної активізації економічної активності не виправдаються, в країні утворюються значні надлишки сталевої продукції, які можуть піти на зовнішні ринки.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/