Землетрус 11 березня завдало японській економіці величезних збитків, обсяг якого, за самими попередніми даними, може перевищити $ 100 млрд. Із-за руйнування об`єктів інфраструктури і припинення роботи атомних електростанцій сотні промислових підприємств, навіть не постраждали від самих поштовхів і цунамі, були змушені призупинити роботу або скоротити до мінімуму завантаження виробничих потужностей.
Постраждала від природної катастрофи і металургійна промисловість країни. Невеликий завод Kamaishi компанії Nippon Steel, що випускає катанку, був частково зруйнований цунамі. Землетрус викликав пожежу та пошкодило доменні печі і коксові батареї на комбінаті Kashima компанії Sumitomo Metal Industries потужністю 8,3 млн. т. Підприємство простоює до цих пір і не відомо, коли зможе повернутися до життя. Компанії Nippon Steel і JFE Steel, у яких у постраждалому районі розташовані меткомбінати сукупної продуктивністю понад 20 млн. т на рік, в неділю відновили виплавку сталі, але були змушені скоротити до мінімуму завантаження потужностей через перебої з поставками електроенергії. З тієї ж причини довелося зупинити свій міні-завод Utsunomiya на 600 тис. т на рік компанії Tokyo Steel Manufacturing.
Таким чином, більшість сталеливарних підприємств, що опинилися в зоні лиха, в принципі можуть відновити випуск сталевої продукції, як тільки буде відновлено постачання електроенергією. Проте через аварію на атомній станції Фукусіма цей процес може значно затягнутися. Крім того, значні руйнування отримали ряд портів, через які меткомбінати отримували сировину і відправляли готову продукцію. Тому не виключено, що вимушена пауза в діяльності японської металургійній галузі триватиме кілька тижнів, хоча, можливо, проблему з енергопостачання вдасться вирішити і швидше. Поки ситуація на японському енергоринку дуже невизначена.
Так чи інакше, експерти і азіатські металургійні компанії жваво обговорюють наслідки землетрусу, який, очевидно, призведе до тимчасового скорочення поставок сталевої продукції з Японії - найбільшого у світі експортера сталі. У минулому році японські компанії відправили за кордон більше 43 млн. т прокату і напівфабрикатів, велика частина з яких була продана в Корею, Китай та країни Південно-Східної Азії.
Навіть короткочасний вихід з гри японських постачальників може надати дуже істотний вплив на регіональний ринок слябів. Одним з провідних експортерів напівфабрикатів був завод Wakayama компанії Sumitomo Metal Industries, який тепер, на думку аналітиків, може переключитися на постачання комбінату Kashima, де найбільше постраждав саме сталеплавильний переділ. У Східній Азії до катастрофи у Японії і так спостерігався дефіцит слябів, так що, якщо постачання з Японії скоротяться, цілком ймовірно підвищення цін і зменшення обсягів випуску плоского прокату. У першій половині березня ціни на сляби на Далекому Сході і так досягали $ 780-820 за т CFR, перевищивши в ціні гарячий прокат.
Як очікується, відновні роботи в найближчі рік-два викличуть справжній будівельний бум в Японії. При цьому, до землетрусу ця галузь була депресивною, а завантаження потужностей з випуску довгомірного прокату будівельного призначення не перевищувала 60%. Тепер, очевидно, обсяги виробництва зростуть. Компанія Laiwu Iron & Steel, один з небагатьох китайських виробників, що виготовляє сталеву продукцію з японської будівельному стандарту JIS, вже оголосила, що має намір збільшити її поставки до Японії. Але в цілому регіональні міні-заводи бачать свою вигоду у можливому скороченні обсягів експорту японської арматури в інші країни.
Відразу ж після землетрусу китайські компанії підняли експортні котирування на гарячий прокат. Якщо раніше деякі продавці були готові збувати цю продукцію за $ 680-690 за т FOB, то тепер мінімальний рівень цін зріс до $ 710-720 за т FOB. Крім того, пішла вгору і китайська товстолистова сталь.
У цілому китайські компанії не очікують для себе великої вигоди від скорочення японських поставок. Так само як і російські металурги, вони можуть розраховувати тільки на ефект заміщення, коли (і якщо) зменшення японського експорту в Корею і країни Південно-Східної Азії приведе до деякого збільшення попиту і на комерційний прокат. Як правило, японські металурги відправляють за кордон високоякісну сталеву продукцію, що відноситься до верхньої цінової категорії. Зате корейські і тайваньські виробники можуть спробувати перехопити частину замовлень у японців. Деякі проблеми може викликати зменшення японського експорту автолиста, суднобудівної товстолистової сталі, орієнтованої електротехнічної сталі, жерсті - тих продуктів, на ринках яких японські постачальники домінують або взагалі є регіональними монополістами.
Правда, перебої можуть виникнути, тільки в разі довгострокових проблем у японських металургів, що не дуже ймовірно, але побоювання дефіциту можуть полегшити японцям завдання підвищення цін на другий квартал. Так, наприклад, на початку березня японські виробники холоднокатаного автолиста, що намагалися збільшити вартість своєї продукції до $ 1000 за т FOB при поставках до Китаю, зіткнулися з сильним опором з боку покупців. Тепер споживачі можуть виявитися більш поступливими. Аналогічна ситуація не виключена на регіональному ринку суднобудівної сталі.
Землетрус вивело з ладу близько 70% потужностей у японської автомобілебудівної промисловості. Заводи були змушені призупинити випуск через перебої з поставками електроенергії та комплектуючих. На думку ряду аналітиків, це може стимулювати автомобілебудування в США і Європі і сприятиме підвищенню попиту та цін на плоский прокат в цих регіонах.
Нарешті, події в Японії зробили помітний вплив і на регіональний ринок металургійної сировини. Спотові котирування на залізну руду знизилися на $ 3-4 за т, до близько $ 175-176 за т CIF Китай для 63,5%-ного індійського концентрату. Деякі партії сировини, призначеної для японських споживачів, були спішно переорієнтовані на Китай. Як тепер вважають аналітики, руда в найближчі кілька тижнів продовжить дешевшати і, можливо, опуститься до менш $ 150 за т CIF Китай.
Регіональний ринок металобрухту надав двояку дію. З одного боку, цунамі призвело до знищення або пошкодження великих партій брухту, складованих у портах, так що японський експорт найближчим часом, вочевидь, скоротиться, що сприятиме зростанню цін. Крім того, збільшення завантаження японських міні-заводів, очевидно, викличе розширення попиту на брухт всередині країни. Тим не менш, з іншого боку, у найближчі один-три місяці на японському ринку, ймовірно, виникне надлишок брухту внаслідок утилізації пошкоджених землетрусом і цунамі конструкцій, автомобілів і т.д.
У цілому ступінь впливу японського землетрусу на світовий ринок сталі буде цілком залежати від того, як багато часу буде витрачено в Японії на відновлювальні роботи і, перш за все, на відновлення роботи промислових підприємств. Поки цей вплив більше обмежується психологічними ефектами. Реальні зміни через великий інерції ринку відбудуться не раніше ніж через кілька тижнів.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/