Землетрус в Японії посилило несприятливі очікування на спотовому ринку залізної руди, що виникли ще на початку березня внаслідок скорочення китайського імпорту. Скорочення виробництва сталі на трьох японських меткомбінатах, які опинилися в зоні, яка постраждала від стихії, швидше за все, буде мати досить довгостроковий характер.
На комбінаті Kashima компанії Sumitomo Metal Industries, як з`ясувалося, пошкодження отримали не тільки коксові батареї, на яких 11 березня виникла пожежа, але і доменні печі, а також стан гарячої прокатки. Заводи East Japan Works компанії JFE Steel і Kimitsu компанії Nippon Steel значної шкоди не зазнали, але обсяг випуску сталі і прокату на них обмежений до мінімуму. Через аварію на АЕС `Фукусіма-1`, зупинки інших атомних і теплових електростанцій у східній частині острова Хонсю виник дефіцит електроенергії, що становлять у пікові години близько 10 ГВт - близько чверті від генеруючих потужностей компанії Tokyo Electric Power Company (Tepco). Всі промислові підприємства в регіоні, включаючи, природно, металургійні комбінати добровільно проводять політику максимальної економії електроенергії. При цьому, через те що енергосистема Японії розділена на кілька ізольованих зон, допомога з боку не постраждали від землетрусу районів проблематично. Металургам доведеться чекати, поки не буде відновлено забезпечення електроенергією в постраждалому регіоні, так що простої можуть тривати кілька тижнів.
Японія імпортує всю необхідну їй залізну руду. У минулому році обсяг закупівель склав близько 135 млн. т. Три меткомбінату, чиє функціонування виявилося порушеним внаслідок землетрусу, споживають більше 3 млн. т залізорудної сировини на місяць. Звичайно, такі обсяги на тлі всього азіатського ринку руди, місячні обороти на якому обчислюються більш ніж в 80 млн. т, виглядають досить скромними, тим не менш, землетрус викликав, якщо не паніку, то вельми серйозну стурбованість.
Багато учасників ринку побоюються, що японські компанії оголосять форс-мажор за своїми залізорудним контрактами, через що постачальникам доведеться тимчасово перемикатися на інші ринки, перш за все, китайська. Між тим, в Китаї попит на імпортну залізну руду, який скоротився ще в лютому, не поспішає відновлюватися. Місцеві компанії в січні створили великі запаси сировини. Резерви руди в китайських портах, за даними на кінець першої декади березня, перевищували 80 млн. т. При цьому, зниження цін на сталеву продукцію на внутрішньому ринку і слабкий попит на прокат змушують китайських металургів зменшувати оберти. Як видається, середньоденний обсяг виплавки сталі в Китаї в березні буде нижче рекордного лютневого показника.
У цій ситуації китайські компанії успішно провели гру на зниження. Вартість 63,5%-ного індійського концентрату, що вважається базовою для спотового ринку, впала вже більш ніж на 15% в порівнянні з піком у середині лютого і опустилася нижче $ 170 за т CIF. Це дещо менше, ніж рівень квартальних контрактів, пропонованих провідними експортерами залізної руди на квітень-червень. У минулому році (до речі, теж у другому кварталі) поява таких цінових `ножиць` кілька дезорганізувало азіатський ринок залізної руди: споживачі вважали за краще купувати сировину за менш високим спотовими цінами. Якщо руда і далі залишиться відносно недорогий, очевидно, ситуація піде за аналогічним сценарієм, внаслідок чого сировинні витрати азіатських сталеливарних компаній зростуть у другому кварталі дещо в меншій мірі, ніж очікувалося.
Деякі аналітики вважають, що тепер ціни на руду продовжать падіння до позначки $ 150 за т CIF, хоча є думка, що спад буде зупинений на більш високому рівні. Як вважають прибічники цієї точки зору, в квітні китайським компаніям, так чи інакше, доведеться знову розширювати закупівлі руди. Якщо минулого року китайський імпорт ЗРС скоротився на 1,4% в порівнянні з попереднім роком внаслідок широкомасштабного введення в дію нових потужностей в національній залізорудній галузі, то тепер темпи зростання значно знизилися, значить, доведеться знову збільшувати імпорт. За прогнозом China Chamber of Commerce of Metals, Minerals and Chemicals Importers and Exporters, в 2011 році китайським компаніям доведеться завезти з-за кордону близько 660 млн. т руди - на 4% більше, ніж рік тому.
Крім того, слід зазначити, що японські компанії здобувають сировину тільки за довгостроковими контрактами і не беруть участь у діяльності регіонального спотового ринку. Тому фахівці сумніваються, що тимчасове скорочення поставок сировини в Японію обов`язково змусить експортерів обов`язково шукати нових покупців. Так, в останні дні повідомлялося про те, що кілька судів з австралійською і бразильською рудою, спочатку призначеної для Японії, були перенаправлені в Китай. Але тут, очевидно, йшла мова про партії сировини, адресованої постраждалим від землетрусу комбінатам. Зараз вони просто не можуть брати руду, оскільки стихія завдала серйозної шкоди розташованим в регіоні портів.
Поки жодна японська металургійна компанія не оголошувала форс-мажору ні з постачання сталевої продукції, ні зі закупівель сировини. І, судячи з усього, дестабілізація регіонального ринку залізної руди (так само як і сталі) може відбутися тільки в тому випадку, якщо три японських комбінату залишаться `поза грою` на досить тривалий період - близько місяців, а не тижнів. Так що реальний вплив землетрусу на азіатський ринок ЗРС має, скоріше, психологічний характер. І якщо китайці, залучені відносною дешевизною сировини, повернуться на ринок, ціни на руду знову підуть вгору.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/