Азіатські металургійні компанії протягом декількох тижнів поспіль знижують експортні котирування на листову сталь, поступаючись, буквально, по $ 5 за т на тиждень. Незважаючи на високі витрати металургів на сировину їм доводиться поступово скорочувати вартість своєї продукції під впливом низького попиту. Більшість дистриб`юторів та кінцевих споживачів в регіоні мають достатні запаси продукції і не поспішають з новими закупівлями, розраховуючи на подальше зниження, а попит на азіатські споживчі товари в західних країнах як і раніше залишає бажати багато кращого.
Певного успіху, правда, вдалося домогтися японським корпораціям щодо прямих довгострокових контрактів зі споживачами. Після тривалих переговорів виробники побутової техніки погодилися на подорожчання плоского прокату на 15 тис. ієн за т ($ 188) при поставках в квітні-вересні поточного року в порівнянні з попереднім піврічним періодом. Раніше JFE Steel і Nissan домовилися про збільшення вартості автолиста на 13 тис. ієн за т ($ 163). Очевидно, на аналогічну величину підніметься і суднобудівний лист, відправлений безпосередньо на верфі. Втім, металурги виграють від цього підвищення не так вже й багато: за їхніми даними, зростання витрат на сировину на початку другого кварталу привів до збільшення собівартості виплавки сталі на ті ж самі 13-15 тис. ієн за т.
В цілому падіння цін на плоский прокат найменше поширюється на високоякісну продукцію - перш за все, високоміцну толстолістовую сталь, що застосовується в суднобудуванні, енергетичному машинобудуванні і трубопрокатної галузі. Японські компанії, що поставляють цю продукцію в Корею, пропонують поступово збільшувати її вартість протягом третього кварталу: від $ 900 за т FOB в липні до $ 1000 за т FOB по вересневих контрактами. Корейська компанія Posco, з урахуванням усіх знижок, в даний час поставляє таку продукцію приблизно по $ 935-940 за т EXW, а китайська Baosteel котирує її на рівні близько $ 820 за т FOB. На думку аналітиків, у найближчі місяці високоякісний товстий лист буде дійсно дорожчати, все сильніше відриваючись від комерційної продукції, вартість якої в регіоні не перевищувала на початку липня $ 700-720 за т FOB для продукції китайського виробництва.
Поступово відступають і виробники гарячекатаних рулонів. Вартість китайської продукції в перших числах липня взагалі зменшилася до $ 670-690 за т FOB, хоча в останні дні котирування все ж зросли приблизно на $ 10 за т завдяки стабілізації цін на плоский прокат на внутрішньому ринку. У той же час, японські, корейські і тайваньські компанії пропонують гарячекатані рулони на експорт не більш ніж по $ 690-715 за т FOB, а індійські виробники поставляють їх в Європу та країни Перської затоки по $ 710-730 за т FOB. Холоднокатані рулони китайського виробництва подешевшали до $ 740-750 за т FOB, у інших регіональних постачальників котирування знаходяться в інтервалі $ 770-790 за т FOB.
За словами аналітиків, проблеми регіонального ринку полягають не тільки з недостатньому попиті, але і в розширенні обсягу пропозиції. Практично всі великі виробники в Східній Азії володіють надлишковими потужностями і намагаються відправити надлишки на зовнішні ринки. Найбільшу активність, при цьому, проявляють японські компанії, які практично не зменшили обсяги випуску сталевої продукції незважаючи на землетрус 11 березня і його сумні наслідки для національної економіки. Правда, судячи з останніх даних, японська промисловість виходить із шоку, збільшуючи обсяг замовлень, але, на думку фахівців, якщо в серпні-вересні в країні не почнуться широкомасштабні відновлювальні роботи, які з травня переносяться на все більш повний термін, у японських металургів виникнуть проблеми зі збутом.
Не дивно, що в Південно-Східній Азії наростають протекціоністські настрої. Малайзійська компанія Megasteel звернулася до уряду з пропозицією про збільшення імпортного мита на гарячекатані рулони до 60% в порівнянні з нинішніми 25%. В Індонезії розпочато антидемпінгове розслідування щодо імпорту холоднокатаних рулонів з Японії, Китаю, Тайваню і Кореї, а для української товстолистовий стали вже запропоновано ввести мита в розмірі 69%.
Безумовно, азіатські металурги прагнуть стабілізувати ціни. Корейська Posco, зокрема, повідомила, що в липні-серпні скоротить завантаження виробничих потужностей на 10% порівняно з травнем. Зниження випуску сталі прогнозується в Японії і Китаї через обмеження постачань електроенергії. Швидше за все, ці заходи допоможуть регіональним виробникам, якщо не стабілізувати ціни, то зберегти ті ж мінімальні темпи спаду. Однак підвищення цін на плоский прокат в регіоні виглядає малоймовірним, щонайменше, до осені.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/