На азіатському ринку сталі спостерігаються ті ж процеси, що і в інших регіонах. Попит на прокат знаходиться на мінімальному рівні. Промисловість несе втрати від скорочення кількості замовлень з боку американських і європейських клієнтів. Споживачі проводять вичікувальну політику, розраховуючи на продовження спаду, а металургійним компаніям доводиться йти на поступки, виправдовуючи їх очікування. Втім, порівняно з Європою чи Близьким Сходом внутрішній попит на сталеву продукцію в Азії досить високий, так що ціни опускаються дуже повільно.
Традиційно нижчий ціновий сегмент в регіоні займають китайські компанії. Через труднощі зі збутом всередині країни вони посилили активність на зовнішніх напрямах і знизили котирування, щоб зацікавити покупців. Вартість китайських гарячекатаних рулонів, пропонованих до Кореї та країни Південно-Східної Азії, скоротилася до середини жовтня до $ 670-690 за т FOB і, очевидно, продовжить зменшуватися найближчим часом.
У середині цього року основну конкуренцію китайцям становили японські компанії, вимушено переорієнтувалися на експорт внаслідок спаду в національній промисловості після землетрусу 11 березня. Однак восени японська економіка пожвавилася у зв`язку з проведенням відновних робіт, а колишню нішу японського прокату на регіональному ринку зайняв корейський.
Обсяг виробництва плоского прокату в Кореї в останній рік різко зріс внаслідок введення в дію нових потужностей компаній Hyundai Steel, Posco і Dongkuk Steel. Місцевий ринок не в змозі використати всю цю продукцію, так що корейським компаніям доводиться розширювати експорт. У цьому значну допомогу їм надає валютний фактор. Курс південнокорейської вони, ще в липні цього року становив близько 1050 вон за долар, в жовтні впав до 1150-1190 вон. У результаті внутрішні ціни на гарячекатані рулони в країні, влітку досягали $ 780-800 за т EXW, до теперішнього часу впали в доларовому еквіваленті до близько $ 695-715 за т EXW. Відповідно, корейські компанії отримали можливість пропонувати свою продукцію закордонним покупцям приблизно за тими ж цінами, що й їхні китайські конкуренти, але при більш високій якості.
Аналогічну політику проводять і тайваньські компанії. Хоча курс тайванської валюти зменшився по відношенню до долара в набагато меншому ступені, ніж корейської (приблизно на 6-7%), тайванські металурги, так само зіткнулися з нестачею попиту усередині країни, зменшили експортні котирування (зокрема, на гарячекатані рулони, оцинковану сталь ) до `китайсько-корейського` рівня.
Програли в цій ситуації стають виробники сталі в країнах, чиї валюти за останній час зміцнилися, - Китаї та Японії. В останні місяці японські експортери втрачають позиції на закордонних ринках збуту і в результаті змушені також збивати ціни. Листопадові контракти на поставку японського гарячого прокату в країни Близького Сходу і Південно-Східної Азії полягають з розрахунку $ 710-720 за т CFR. Компанія Tokyo Steel Manufacturing знизила внутрішні котирування на листопад на 5 тис. ієн (близько $ 65) за т, обнуливши підвищення на 3-5 тис. ієн за т, зроблене у вересні.
Переговори про продажі японського підкату корейським виробникам холодного прокату в четвертому кварталі йдуть вже з початку жовтня, але до жодних конкретних результатів не привели. Японська сторона до цих пір наполягає на підвищенні цін у порівнянні з $ 700-750 за т FOB у третьому кварталі, корейська - вимагає опустити їх до менш $ 700 за т FOB. Основні орієнтири на регіональному ринку холоднокатаних рулонів дають китайські компанії, що експортують цю продукцію по $ 720-730 за т FOB.
Судячи з усього, ціни на плоский прокат в країнах Східної Азії продовжать зниження. Але при цьому азіатські компанії, швидше за все, будуть як і раніше опускати котирування повільно і постійно намагаючись намацати грунт під ногами. Принаймні, той резерв по собівартості, який утворився в четвертому кварталі внаслідок здешевлення залізної руди та коксівного вугілля, регіональні виробники вже практично вичерпали.
Віктор Тарнавський
http://www.rusmet.ru/