Вже понад 3500 разів українці скористалися електронними послугами в сфері будівництва, які дозволяють розпочати та ввести новобудову в експлуатацію повністю онлайн. Мова йде про приватну забудову, малоквартирні будинки, адміністративно-побутові будівлі малого та середнього бізнесу. Загалом ця категорія об’єднує 80% усього будівництва в Україні.
Щоб скористатися оновленими послугами в сфері будівництва, необхідно мати лише доступ до Інтернету та наявність електронного цифрового підпису (ЕЦП). Отримати всю необхідну інформацію можна цілодобово на порталі Держархбудінспекції e-dabi.gov.ua, де ви зможете оформити:
• повідомлення про початок підготовчих робіт;
• повідомлення про початок будівельних робіт;
• декларації про готовність об'єкта до експлуатації;
• ліцензія на господарську діяльність з будівництва.
Раніше подати документи можна було виключно в паперовій формі під час особистого візиту до органів влади. Так, впродовж 2016 року понад 100 тис. об’єктів будівництва розпочато та майже 50 тис. введено в експлуатацію на підставі повідомлення чи декларації. Тож громадянам доводилося витрачати чимало особистого часу аби скористатися цими послугами. Натомість, завдяки онлайн-сервісу запроваджено принципово новий рівень якості обслуговування. Всі необхідні документи можна подати у будь-який зручний час – 24 години на добу сім днів на тиждень не виходячи з власного дому чи офісу.
«Це дуже важливий крок на шляху до втілення урядової Концепції розвитку електронних послуг та до запровадження реального електронного урядування в Україні, – переконаний Олександр Риженко, голова Державного агентства з питань електронного урядування України. – Доступні та прозорі, з виключенням корупційних ризиків, швидкі та зручні електронні адміністративні послуги – це те, що найбільше очікують від нас сьогодні громадяни та бізнес».
Електронні форми документів з автоматичною перевіркою та підказками вже показали свою ефективність, оскільки ризик допущення помилок при їх заповненні мінімальний.
Результат надання електронної послуги в електронній формі направляється суб’єкту звернення. Важливим нововведенням є запровадження електронної взаємодії між будівельним реєстром Держархбудінспекції та реєстром речових прав Мінюcту, що стало можливим завдяки впровадженню системи електронної взаємодії між державними реєстрами, яка отримала назву Трембіта. Таким чином вдалося спростити подальшу адміністративну послугу з реєстрації прав власності, а також унеможливити шахрайства з підробкою паперових декларацій при реєстрацій будівель. Наприклад, коли вводили в експлуатацію одну будівлю, а реєстрували права на вже «модернізовану». Відтепер документи на введення в експлуатацію не вимагаються від громадянина, а державний реєстратор отримує їх автоматично в режимі онлайн з реєстру Держархбудінспекції.
Крім того, за рахунок автоматизації значно пришвидшується процес розгляду документів від суб’єктів звернення та ухвалення відповідного рішення. Такі нововведення дозволять заощадити час, фінансові ресурси та максимально мінімізують ризики будь-яких зловживань або шахрайства.
За словами Олександра Риженко, в планах Державного агентства з питання електронного урядування впродовж кількох місяців запровадити е-послуги для всіх категорій складності в сфері будівництва.
Втілення цього проекту, як складової кампанії із запровадження електронного урядування в Україні, реалізовано за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні.